شرایط نامطلوب روزهای اخیر مسافران در مسیرهای هوایی، ریلی و زمینی بررسی شد جاده های لیز سفر

موج سنگین بارش برف که از ابتدای هفته در بخش‌های مختلف کشورآغاز شده بود، با وجود توقف نسبی بارش‌ها همچنان بحران‌هایی را به وجود آورده که مشخص نیست چه زمانی به پایان خواهد رسید.
چند روز پس از آغاز بارندگی‌های شدید زمستانی که منجر به شرایط بحرانی در بخش‌هایی از حمل و نقل ایران شد، هنوز دو فرودگاه مهم تهران نتوانسته‌اند به روال عادی خود بازگردند.
به گزارش ایسنا، طبق اطلاعات ارائه شده از فرودگاه مهرآباد، پروازهای این فرودگاه بار دیگر از افزایش پیدا کرده اما همچنان تابلوی ورودی و خروجی پروازها نشان‌دهنده باطل شدن تعدادی از برنامه‌های پروازی و تاخیر یا مشکلات دیگر در این حوزه است.
فرار معاونان وزیر راه از پاسخگویی


طی چند روز گذشته، تنها دستگاهی که مدیر آن پاسخگو بود، سازمان راهداری بود و دیگر معاونان وزیر راه و شهرسازی شامل مدیران راه آهن و هواپیمایی کشوری به رسانه ها پاسخگو نبودند و امکان دسترسی رسانه ها به آنها فراهم نبود.
در بخش ریلی نیز شاهد بودیم که مسافران قطار مشهد ـ تهران که در ساعات پایانی شنبه این هفته به سمت تهران به راه افتاد، حدود یک شبانه روز (۲۳ ساعت) در قطار ماندند. این تاخیرها، توقف های طولانی و ابطال حرکت ها برای بقیه قطارها نیز تکرار شد و این وضعیت تا روز دوشنبه ادامه یافت.
نمای نزدیک فرودگاه‌ها
چند پرواز ورودی مهرآباد از شهرهایی مانند بیرجند، شهرکرد و اهواز باطل شده و پروازهای دیگر نیز با تاخیر انجام شد. همچنین گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد تعدادی از پروازها که در روزهای قبل برنامه‌ریزی شده بودند، هنوز برقرار نشده‌است.
اوضاع در فرودگاه امام خمینی (ره) قدری پیچیده‌تر است؛ هرچند طبق اعلام رسمی این فرودگاه در حال حاضر باند فرودگاه امام خمینی (ره) باز شده و امکان برقراری پروازها به وجود آمده است، اما طولانی شدن فرآیند پروازی و همچنین حضور طولانی‌ مدت تعدادی از مسافران در این فرودگاه باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مسئولان و مسافران شده‌ است.
گزارش‌های مردمی حاکی از این است که تعدادی از مسافران برای چندین ساعت مجبور به باقی ماندن در سالن ترانزیت فرودگاه امام خمینی (ره) شده‌اند و از این‌رو نه امکان خروج آنها از سالن وجود دارد و نه شرایط پروازشان فراهم شده است.
همچنین برخی گزارش‌ها نشانگر این است که تعداد این مسافران بالا رفته و احتمال به وجود آمدن مشکلات بیشتر را در این فرودگاه افزایش داده است.
شرایط دیگر فرودگاه‌های ایران نسبتا به حالت عادی نزدیک شده است؛ هرچند تعدادی از پروازها با تاخیر انجام می‌شود. تابلوی فرودگاه مشهد نشان می‌دهد تقریبا تمامی پروازهای این فرودگاه با تاخیر انجام شده‌‌است و در فرودگاه‌هایی مانند شیراز و تبریز نیز اثرات تاخیر به چشم می‌خورد که البته با توجه به وجود آمدن مشکلات در فرودگاه‌های تهران به عنوان اصلی‌ترین فرودگاه‌های کشور شکل‌گیری این تاخیرات دور از پیش‌بینی نیست.
گزارش‌های متعدد مردمی نشان می‌دهد که تعداد زیادی از مسافران، ساعت‌ها در سالن ترانزیت این فرودگاه حاضر شده‌اند ولی با توجه به فراهم نبودن شرایط پرواز نه امکان خروج از فرودگاه را داشته‌اند نه می‌توانستند از سالن ترانزیت بیرون بیایند.
گفت‌وگو با تعدادی از مسافران این فرودگاه نشان می‌دهد که تعدادی از افراد بیش از ۲۴ ساعت در فرودگاه امام خمینی (ره) حضور داشته‌اند و شرایط آنها به‌ویژه آنهایی که با کودک خردسال قصد سفر داشته‌اند، چندان مناسب نیست.
باقی ماندن در این شرایط، باعث شده تعدادی از مسافران به حرکات اعتراضی دست بزنند و در کنار بعضی صحبت‌ها، حتی تعدادی از مردم یکی از کانترهای فرودگاه امام خمینی (ره) را نیز در اختیار گرفتند و از طریق بلندگوهای آن اقدام به پخش موسیقی‌های عجیب کردند.
در کنار مسافرانی که قصد خروج از فرودگاه امام را دارند، شرایط برای بعضی از مسافران که پروازهای ورودی‌ شان به تاخیر افتاده نیز مشخص نیست. گفت‌وگوی با یکی از مسافران فرودگاه امام خمینی (ره) که قصد دارد از دبی به مقصد این فرودگاه پرواز کند، نشان می‌دهد که با توجه به نهایی شدن خروج آنها از امارات متحده عربی، آنها مجبور شده‌اند در سالن ترانزیت فرودگاه دبی باقی بمانند و نه امکان خروج و بازگشت به شهر را دارند و نه شرایطی فراهم شده تا پروازشان انجام شود.
این مسافر گفت که شرایط آنها در فرودگاه دبی بیش از ۴۸ ساعت است که به همین روال ادامه داشته و حدود ۳۵۰ مسافر که اکثر آنها ایرانی هستند، شرایطی مشابه دارند.
هر چند در هر دو فرودگاه تهران، کارشناسان و متخصصان تلاشی قابل توجه برای بازگشایی پروازها انجام داده‌اند، اما به نظر می‌رسد که درصد قابل توجهی از مسافران هنوز با مشکلاتی جدی روبرو هستند و اعتراض‌هایی قابل توجه را نسبت به فرآیند اجرایی پروازهای خود و مدیریت بحران صورت گرفته در روزهای گذشته، ابراز می‌کنند.
شرکت فرودگاه‌ها، بازنده بحران برفی!
سیدجواد هاشمی تهرانی، کارشناس صنعت هوانوردی در گفت‌وگو با مهر درباره مشکلات صنعت حمل و نقل به خصوص بخش هوانوردی در اثر بارش های اخیر اظهار کرد: متاسفانه بازنده بزرگ این وضعیت، مدیران شرکت فرودگاه ها بودند. مسافرانی که از سایر کشورها به ایران آمدند را به بهانه نبود دید مستقیم و آماده نبودن باند فرود هواپیما، به فرودگاه های دیگر منتقل کردند بدون آنکه آنها را به هتل یا اقامتگاه منتقل کنند. هیچ پذیرایی از آنها نشد و ۴۸ ساعت در فرودگاه اصفهان قرنطینه شدند بدون آنکه بدانند آیا به تهران می توانند برسند یا خیر. و این در حالی بود که با توجه به هشدارهای قبلی سازمان هواشناسی، به راحتی می شد از قبل برای این مسافران پیش بینی های لازم را انجام داد.
وی ادامه داد: سازمان هواشناسی کشور زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی و رئیس این سازمان، عضو شورای معاونان وزیر راه است. از سوی دیگر در دو سه روز اخیر هزاران خودرو در جاده ها ماندند به خاطر ناتوانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که رئیس این سازمان نیز عضو همین شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی است. سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها و شرکت راه آهن هم زیرمجموعه همین وزارت خانه هستند و در جلسات شورای معاونان وزیر راه شرکت می کنند. اما به دلیل ضعف مدیریت مدیران این دستگاه ها، مشکلات متعددی با یک بارش برف کاملا معمولی برای مسافران قطار، هواپیما و جاده ها ایجاد شد. از سوی دیگر در یک ماه اخیر دو تصادم برای دو شناور ما (سانچی و جماران) که آن هم در حوزه سازمان بنادر به عنوان یکی از دستگاه های زیرمجموعه وزارت راه است، رخ داده است و مشخص نیست که مردم تا چه زمانی به خاطر سیاسی کاری، باید برخی سوء مدیریت ها را تحمل کنند.
این خلبان کهنه کار افزود: ۱۰ دستگاه ماشین برف روب از سوی شرکت فرودگاه ها در سال‌های گذشته خریداری شد که همه آنها به دلیل خرابی باتری، لاستیک و سایر قطعات، کارآیی نداشتند. جالب اینکه مدیران نمونه ای که در اسفندماه سال گذشته در شرکت فرودگاه ها انتخاب شدند بر اساس اعلام مجله آسمان آبی (ارگان داخلی شرکت فرودگاه ها) سه تن از مدیران برتر، به دلیل مدیریت در زمان بارش برف برگزیده شدند.
کارشناس هوانوردی گفت: شرکت فرودگاه ها با استفاده از رسانه هایی که در اختیار دارد، سعی دارد تا مشکلات ایجاد شده را به گردن ایرلاین ها بیندازد، ولی ایرلاین ها هیچ گونه اختیاری در این زمینه ندارند و تمام بحران هوایی به وجود آمده متوجه شرکت فرودگاه هاست.
مشکلات قطارها ناشی از سوء مدیریت راه آهن بود
سیدمیثم لاجوردی، کارشناس صنعت حمل و نقل ریلی نیز درباره بحران ایجاد شده در این صنعت در پی بارش برف اخیر گفت: در دنیا به هیچ وجه این نوع مدیریت ضعیف بر بحران‌های آب و هوایی حاکم نیست و آنها معمولا پیش‌بینی های لازم در این خصوص را انجام می‌دهند. حتی ناوگان ریلی برف روب (قطار برف روب) دارند که با سرعت بالا در مسیر حرکت می کند و ریل را پاک سازی می‌کند.
وی بدترین وضعیت به وجود آمده را یخ زدگی سوزن ریل ها عنوان کرد و افزود: در طول مسیر ریلی تنها در ایستگاه های راه آهن سوزن داریم و با توجه به هشدار قبلی هواشناسی، می توانستند تدبیری بیندیشند تا سوزن ها از یخ زدگی در امان بمانند؛ این مشکلات قطعا ناشی از سوء مدیریت بوده است.
مدیرگروه حمل و نقل مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: اینکه مسئولان راه آهن می گویند ما شب تا صبح نخوابیدیم و به دنبال رفع بحران بودیم قابل قبول نیست چون به راحتی می توانستند از قبل به مدیران ایستگاه های راه آهن بگویند از سوزن های ریل ها مراقبت کنند با استفاده از راحت ترین و بی هزینه ترین اقدامات مانند مراقبت از سوزن های ریلی که بلندترین سوزن، حداکثر ۱۰ متر است، جلوی بحران به وجود آمده را بگیرند که این اقدام انجام نشد.
نه امکانات داریم؛ نه مدیریت بحران
سیدمحمود صفارزاده، کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل جاده ای درباره مشکلات ایجاد شده در تردد جاده ای کشور در پی بارش برف تصریح کرد: بارش برف‌های سنگین در کشور ما یک اتفاق پُرتکرار نیست اما در کشورهایی که آمادگی مقابله با این وضعیت را دارند، سالانه چند ماه از سال را درگیر بارش های سنگین هستند بنابراین تمام تدابیر لازم برای رفع بحران های برفی اندیشیده شده‌است.
وی ادامه داد: با این حال در کشور ما هم سرمایه‌گذاری های لازم برای مقابله با این وضعیت طراحی و انجام شده‌است اما مشکل این است که سرمایه‌گذاری ها در این حوزه پراکنده است و مدیریت بحران ما هم نه تنها در بخش جاده ای بلکه در همه بحش ها دچار بی نظمی است، در نتیجه این اتفاقات رخ می دهد.
طراح برنامه کاربردی ارتقای امنیت راه ها خاطرنشان کرد: امکان مدیریت جاده ها بسیار راحت تر و کم هزینه تر از
سرمایه گذاری برای خرید ماشین آلات سنگین برف روبی است. این امکان وجود داشت که با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی، برخی مسیرها را مسدود یا خودروها را به سایر محورها هدایت کنیم.
وی یادآور شد: هر سال سازمان راهداری مانور راهداری زمستانی برگزار می کند و با پیمانکاران قرارداد می بندد ولی نه مدیریت و نه ساختار و هزینه های آنها برای راهداری زمستانی به اندازه کافی و لازم نیست.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در ابتدای جلسه درس خارج فقه: هدف آمریکا از انتقال داعش به افغانستان شرایط نامطلوب روزهای اخیر مسافران در مسیرهای هوایی، ریلی و زمینی بررسی شد جاده های لیز سفر هیات ۱۱ نفره نمایندگان مجلس شورای اسلامی از زندان اوین بازدید کردند سرک کشیدن بهارستان به اوین علیرضا صدقی قدرتِ غبارآلود و حماسه‌های سترون با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران از 15 فروردین‌ماه 97 نحوه تردد خودروها در مرکز پایتخت تغییر می‌کند «ابتکار» از نشست رسانه‌ای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گزارش می دهد جشنواره کاهشی ! چرا نهادهای متولی موسیقی درکشور با وجود مطرح شدن چندباره انتقادات برای بیان و حل مشکلات فراخوان داده‌اند «ابتکار» از تهیه لایحه برگزاری تجمعات آزاد اعتراضی طبق اصل 27 قانون اساسی گزارش می دهد سیدحسن خمینی: کسی که شکمش گرسنه است اخلاق نمی‌فهمد « ابتکار» جلسه دونالد ترامپ و نیکی هیلی با نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت را بررسی می‌کند بیانیه دیوان محاسبات درباره گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ هیات ۱۱ نفره نمایندگان مجلس شورای اسلامی از زندان اوین بازدید کردند سرک کشیدن بهارستان به اوین معارضان سوری به نصب پلاکارد‌های حاوی پرچم رسمی سوریه اعتراض کردند تنش در سوچی